Ainolle SM-kokemusta

7.8.2023

Yleisurheilun P/T14 – 15-sarjojen Suomen mestaruuksista kilpailtiin tänä vuonna Imatralla. Piikkiön Kehityksen urheilijoita edusti tänä vuonna hienosti T14 sarjassa Aino Ivaldi. Aino selvitti tiensä loppukilpailuun molemmissa lajeissaan – pituudessa ja 3-loikassa. Etenkin 3-loikassa runsas osanottajamäärä – 34 – teki suoritusten väliajoista pitkiä. Jossittelulle jäi varaa Ainon pituudessa, sillä ensimmäisen kierroksen hieman yliastuttu hyppy näytti pitkältä. Kahdella seuraavalla kierroksella Aino ponnisti 492, mikä lopputuloksissa oikeutti hienoon viidenteen sijaan. Mestaruus otettiin 551-tuloksella. Seuraavan päivän 3-loikka näytti ennakkoon niin kovatasoiselta, että kahdeksan parhaan pääseminen tiedettiin edellyttävän hyvää tulosta. Jo toisellaan Aino onnistui hyppäämään ennätyksensä 10.60, mikä lopulta jännittävässä kisassa riitti kahdeksanteen sijaan. Kisa oli todella tasainen kärjen osalta, sillä kolme ensimmäistä tyttöä hyppäsi saman tuloksen – 11.38 – ja neljäs 11.37!

Seuran historiassa ei tuossa 14 – 15 -ikäluokan ratakauden SM-kisoissa kukaan vielä ole saavuttanut mitalia. Parhaimmillaan neljänneksi sijoittui Vilho Kilpeläinen (P14 1500m:n esteet), viidenneksi ovat sijoittuneet Mico Ekman (P15 kuula), Juho Suominen (P15 kiekko) ja Vilho Kilpeläinen (P15 1500m:n esteet).

Huonoista sääennustuksista huolimatta kisat vietiin läpi aurinkoisissa olosuhteissa. Saavutukset olivat tuollakin ikäluokalla jo kovia ja jos heillä kehitys jatkuu, Suomen yleisurheilumenestys lienee turvattu.

Aino Ivaldi SM-kisojen T14 3-loikassa. Kuva Antti Suonpää.